You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

03
bře
03
bře

Tunelový vůz na míru umožňuje výstavbu a zároveň i provoz

3. 3. 2014


Tisková zpráva

3. 3. 2014
Vent u Söldenu, Rakousko
  • Tisková zpráva (cz)
  • 3 414 znaků (bez mezer)
  • 5 x foto
  • 44.8 MB
Stáhnout tiskovou zprávu

Galerie Marchlehner, Vent u Söldenu, Rakousko

Horská vesnice Vent leží v nadmořské výšce 1 900 m a je na rozdíl od dalších míst v okolí vhodných pro zimní turistiku, jako je např. Sölden v Ötztal, známým cílem horolezců. Jediná příjezdová cesta vede úzkým údolím Venter, kde umožňuje několik galerií bezpečný příjezd bez ohrožení lavinami nebo padajícími kameny.

Po dokončení galerie Marchlehner od konce roku 2013 je místní silnice L 240 mezi Sölden a Vent průjezdná bez jakéhokoliv ohrožení. Mezeru mezi dvěma stávajícími galeriemi uzavírá tunelová konstrukce dlouhá 228 m. Profil tunelu galerie Marchlehner kolmo na osu jízdního pásu má rozměry 9,20 m x 4,90 m. Členěná stěna na straně do údolí se vyznačuje strukturou šikmých sloupů.

Systémově přesně na míru
Pro výrobu stropu galerie využila firma Teerag-Asdag AG, Tyrolsko tunelový bednicí vůz složený z dílů stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT. Velkou výzvou pro výstavbu a dodržení napjatého časového harmonogramu bylo zohlednění velkého provozu vozidel, cca 1 000 denně. Aby ve všech fázích výstavby mohla doprava bednicím vozem plynule probíhat – včetně nákladních vozů i autobusů –připravili technici PERI společně s odpovědnými zástupci dodavatele řešení přesně podle projektu. Bednicí vůz byl vzhledem k rozsáhlému použití standardizovaný a pronajímatelné díly VARIOKIT jej učinily cenově výhodnou variantou.

Dva záběry týdně
Koncepce bednění vycházela z navrženého bednicího vozu pro výrobu stropní desky tunelu dlouhého 13,50 m s průjezdem šířky 3,00 m a výšky 4,50 m a čtyř bednicích souprav, které byly přemísťovány jeřábem, pro vyloženou část stropu tunelu o 1,50 m na straně do údolí. Aby bylo možné dokončit všech 19 úseků tunelu do začátku zimy, byly týdně obedněny, vyztuženy a zabetonovány v průměru dva běžné takty, dlouhé 12 m. Použitá hydraulická obsluha a relativně lehká konstrukce (35 t) umožnily v tomto případě rychlé přemístění díky válcovým pojezdům – i přes velký sklon v tomto úseku trati cca 8 %. Bednicí vůz VARIOKIT bylo možné s pomocí integrovaných jednotek pro příčný posuv bez problémů přizpůsobit měnícímu se tvaru galerie zakřivené ve tvaru písmena S.
Tím, že firma PERI dodala přímo na stavbu velké množství předem připravených souprav bednění, mohlo být již od zahájení stavebních opatření docíleno časové úspory. V neposlední řadě byl součástí celkového řešení PERI návrh a zhotovení bednění čel včetně připojení těsnění spár. I tím bylo možné zredukovat časově náročné práce prováděné na stavbě.