Tisková zpráva
2. 9. 2013
Lanaye, Belgie
- Tisková zpráva (cz)
- 4 576 znaků (bez mezer)
- 5 x foto
- 45.0 MB
Stáhnout tiskovou zprávu
Most přes plavební komory Lanaye, Lanaye, Belgie
Plavební komora Lanaye, mezi Belgií a Holandskem, propojuje Albertův a Juliánský kanál - boční kanál řeky Maas. V budoucnosti bude, díky výstavbě dalších plavebních komor, jejich kapacita čtyřnásobná. Součástí těchto stavebních prací je i výstavba 200 m dlouhého nového mostu kolmo křížícího plavební dráhu.
Tento most, široký 15 m s půdorysem ve tvaru písmena S, který bude vyroben metodou spřažené konstrukce, se vyznačuje nezvykle velkým vyložením konzol - 4,50 m. Při jeho realizaci bylo navrženo bednění ze stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT: s pomocí dvou bednicích vozů VARIOKIT bude vytvořeno hlavní přemostění dlouhé 136 m. V místě obou zatáček, dlouhých téměř 30 m s velmi malým poloměrem, navrhli technici PERI řešení pomocí konzol opět ze systému VARIOKIT.
Vůz pro spřaženou konstrukci
Metoda spřažené ocelové konstrukce spočívá ve spolupůsobení ocelových nosníků a železobetonu. V prvním pracovním záběru je umístěn ocelový nosník do formy komorového průřezu, následně je s pomocí dvou nezávisle na sobě pracujících bednicích vozů VARIOKIT tvarována železobetonová deska. Při napjatém časovém harmonogramu je tímto způsobem možné zvládnout celkem 13 betonářských záběrů v délkách po 8 m – 12 m.
Vozy pro spřaženou konstrukci budou posunovány pomocí navijáků a válcových ložisek, která jsou upevněna na stolicích v rozestupu po 4 m na ocelové konstrukci. Základnu tvoří podélná příhradovina ze standardních nosníků, modulárně přizpůsobených geometrickým a statickým podmínkám. Příčné příhradové vazby systému VARIOKIT je také možno flexibilně sladit s danými průřezy mostu – to vede k velmi ekonomicky výhodnému řešení projektu. Použití na stavbě dále vede k efektivnímu a bezpečnému postupu prací: zavěšování bednění vyložených částí na táhla tak může být například kompletně prováděno shora.
Konzoly
Na obou březích jsou součástí mostní konstrukce dvě zatáčky 90° – s velmi malými poloměry v ose obě méně než 30 m. Zde je ideálním řešením použití konzolových sestav VARIOKIT namontovaných na hlavních ocelových nosnících.
Také tvarově a staticky složitý úsek u kruhových pilířů bude bedněn s maximálním využitím standardního materiálu. Tlačené vzpěry u stávajících železobetonových pilířů jsou tvořené hliníkovými stropními stojkami MULTIPROP 625 a jsou společně s díly VARIOKIT důležitou součástí navrženého řešení PERI.
Kompletní řešení je týmovou prací
Pro urychlení montáže a plynulý přísun materiálu byly sestavy bednění dodávány na stavbu již smontované. Montéři bednění PERI ve Weißenhornu a Düsseldorfu se postarali o přesné sestavení příhradových vazeb a dodržení termínů. Pro docílení nejlepšího možného výsledku, byly technická příprava a statické výpočty od začátku připravovány mezinárodním týmem sestávajícím z belgických a německých techniků PERI.
Systémové řešení se o efektivní a hospodárnou práci postaralo již při výrobě mostních pilířů a dalších konstrukcí zdymadel. Šplhavé lešení s použitým bedněním GRV pak tvořilo bednění kruhového železobetonového pilíře. Na základě schopnosti systému vytvořit bedněním uzavřený prstenec mohly být pilíře o průměru 2,50 m zhotoveny bez spínání.