Charakteristickým znakem AirportAcademy je betonová konstrukce sahající do výšky dvou pater, která znázorňuje tvar drah mnichovského letiště.
AirportAcademy, Mnichov

Připraveni vzlétnout s architekturou volných tvarů

Složité stavební objekty architektury volných tvarů neslouží pouze jako architektonický designový prvek, ale často splňují i funkci nosné konstrukce. Pro bezpečné a úspěšné zvládnutí individuálních požadavků na betonářskou a bednicí techniku je nutné, aby všichni účastníci projektu úzce spolupracovali na tématu pohledového betonu.

Datum
15. července 2021
Pětipatrová školicí budova s délkou 76,4 m, šířkou 49,4 m a více než 15 000 m² hrubé podlažní plochy se bude od konce roku 2022 využívat jako školicí centrum společnosti Flughafen München GmbH.
(Grafika: Flughafen München / Auer Weber)

Tisková zpráva ke stažení

Fotografie k projektu

Zde získáte přehled všech fotografií v tiskové zprávě.

Složité stavební objekty architektury volných tvarů neslouží pouze jako architektonický designový prvek, ale často splňují i funkci nosné konstrukce. Pro bezpečné a úspěšné zvládnutí individuálních požadavků na betonářskou a bednicí techniku je nutné, aby všichni účastníci projektu úzce spolupracovali na tématu pohledového betonu.

Složité stavební objekty architektury volných tvarů neslouží pouze jako architektonický designový prvek, ale často splňují i funkci nosné konstrukce. Pro bezpečné a úspěšné zvládnutí individuálních požadavků na betonářskou a bednicí techniku je nutné, aby všichni účastníci projektu úzce spolupracovali na tématu pohledového betonu.

Na ploše mnichovského letiště vzniká vizionářské inovační centrum: LabCampus. Přímým napojením na mezinárodní dopravní uzel se tato bavorská lokalita stává ještě atraktivnější. V následujících letech budou postupně na ploše cca 70 fotbalových hřišť v severozápadní části letiště realizovány čtyři budovy s moderními kancelářskými prostory a rozmanitou architekturou.

Novostavba AirportAcademy je již druhým objektem architektonické kanceláře Auer Weber v LabCampusu, jejímž generálním dodavatelem je firma Ed. Züblin AG. Pětipatrová školicí budova s délkou 76,4 m, šířkou 49,4 m a více než 15 000 m2 hrubé podlažní plochy bude od konce roku 2022 využívána jako školicí centrum společnosti Flughafen München GmbH.

Letištní dráhy jako obvodová konstrukce

Výrazným znakem nového školicího centra je betonová konstrukce sahající až do výšky dvou pater. Tento designový prvek z pohledového betonu odráží při pohledu shora jedinečný tvar dráhy mnichovského letiště. I přes filigránský vzhled vzbuzující dojem otevřeného prostoru podpírá tři horní podlaží 10 m vysoká a 250 m dlouhá vazba příhradových nosníků. V souhře se skleněnou fasádou zvýšeného přízemí umístěnou za touto vazbou je tvarově velmi náročná betonová konstrukce s včleněnými šikmými vzpěrami zvenku i zevnitř dobře viditelná, což bylo důvodem k jejímu provedení z vysoce kvalitního pohledového betonu.

Kombinace systémového a speciálního bednění přesně na míru projektu

Stavební tým firmy Züblin používá systémy bednění a lešení od společnosti PERI, například stěnová bednění MAXIMO a VARIO GT 24 nebo podpěrné systémy PERI UP a bezpečnostní systém PROKIT. Rozhodující pro pozitivní průběh projektu jsou velkoformátové rámy, které byly pro zhotovení neobvyklé betonové konstrukce vyrobeny individuálně ve firmě PERI jako speciální díly přesně podle požadavků projektu. Techniky firmy PERI z pobočky v Mnichově ve spolupráci se specialisty na montáž z Weißenhornu bylo navrženo, předem smontováno a dodáno přímo na stavbu celkem 89 tvarovacích rámů.

Díky nasazení nosníkového stěnového bednění VARIO GT 24 a podpěrného a pracovního lešení PERI UP bylo možné obednit a betonovat šikmé vzpěry z příhradových nosníků včetně styčníků a horního pásu ve 3 záběrech s výškami betonáže 3,67 m, 3,2 m a 3,07 m. I přesto, že byly vzpěry i styčné body různé, bylo možné použít některé speciální prvky opakovaně na různých místech nasazení, protože možné uspořádání jednotlivých spínacích míst bylo zohledněno již při jejich navrhování a výrobě. Kromě přesného tvaru byly součástí řešení PERI jasná označení a integrované body pro uchycení jeřábových závěsů.

Plánování + logistika = kvalita + hospodárnost

Již v počáteční fázi nabídky úzce spolupracovali projektoví manažeři firmy ZÜBLIN v čele s Friedrichem Rauchem se specialisty na bednění z firmy PERI. Tak mohlo být společně vytvořeno prováděcí řešení, které bylo později možné realizovat přesně podle plánu. Stále s jasným cílem potřebný materiál, tedy množství speciálních prvků, s ohledem na průběh stavby co nejvíce minimalizovat. Souhra plánovaného výkonu, výrobně technické kvality a načasované logistiky nakonec vedla ke kýženému úspěchu – dosáhnutí s pomocí hospodárných prostředků vysoké kvality betonu. K tomu přispěl také koordinátor projektu z firmy PERI, který během realizace úzce spolupracoval s vedením stavby a podporoval ho. Jako kompetentní kontaktní osoba pro všechny technické, obchodní a logistické úkoly koordinoval plánování, řídil včasné dodávky materiálu a průběžně je přizpůsoboval reálnému průběhu stavby.